Олександр Співаковський: Слід розуміти, що освічене суспільство потребує високоосвіченого вчителя
05.12.2016 23:23Велику тривогу серед освітянської громадськості викликав проект «Галузевої концепції реформування педагогічної освіти», розроблений Міністерством освіти і науки України. Проект йде врозріз з напрацьованими на сьогодні правилами підготовки вчителів і суттєво понижує вимоги до їхнього професійного рівня та кваліфікації, зокрема, у сфері дошкільної та початкової освіти. Мінімальні вимоги до рівня освіти вихователів дошкільних навчальних закладів та вчителів початкової освіти встановлюються на «освітньо-кваліфікаційному» рівні молодшого бакалавра та/або молодшого спеціаліста.
Слід врахувати, що навіть використання терміну «освітньо-кваліфікаційний рівень» не зовсім коректне і не відповідає Закону України «Про вищу освіту» (де використовується термін «рівень вищої освіти»), а також не відповідає Національній Рамці кваліфікацій України (використовується термін «кваліфікаційний рівень»).
Не можна погодитись з тим, що для рівня «Початкова освіта», передбачено освіту учителя лише на початковому рівні (короткий цикл) вищої освіти. Відповідно до cтатті 5 чинного Закону України «Про вищу освіту», початковий рівень вищої освіти відповідає п’ятому кваліфікаційному рівню Національної рамки кваліфікацій і передбачає «здобуття особою загальнокультурної та професійно орієнтованої підготовки, спеціальних умінь і знань, а також певного досвіду їх практичного застосування з метою виконання типових завдань, що передбачені для первинних посад у відповідній галузі професійної діяльності».
На практиці вчитель, який здійснює професійну діяльність на рівні «Початкова освіта», виконує не лише «типові завдання». У його професійній діяльності постійно виникають нестандартні, нетипові, проблемні завдання, пов’язані із навчанням, розвитком та вихованням молодших школярів. Такі завдання вимагають здатності ефективно діяти у проблемних ситуаціях. Тому не можна встановлювати мінімальний рівень освіти вчителя початкової школи як «початковий рівень вищої освіти». До того ж слід врахувати, що сьогодні перед вчителями шкіл стоятиме завдання якісного впровадження інклюзивної освіти та навчання дітей з особливими потребами, тому рівень освіти таких педагогів жодним чином не має понижуватися.
Набагато доцільнішим є встановлення для цього рівня освіти вимог до вчителя мати освіту хоча б на рівні бакалавра. Відповідно до Закону України «Про вищу освіту» (ст.5), перший (бакалаврський) рівень вищої освіти відповідає шостому кваліфікаційному рівню Національної рамки кваліфікацій і передбачає здобуття особою теоретичних знань та практичних умінь і навичок, достатніх для успішного виконання професійних обов’язків за обраною спеціальністю. Цей рівень вищої освіти більшою мірою відповідає вимогам професійної діяльності вчителя початкової школи.
Вчитель початкової школи формує в учнів компетентності із восьми освітніх галузей (більшість з них є ключовими компетентностями, визначеними Радою Європи). А одержання вчителем освітньо-професійного ступеня «молодший бакалавр» присуджується здобувачеві вищим навчальним закладом у результаті успішного виконання програми, обсяг якої становить всього лиш 90-120 кредитів ЄКТС. Якісно підготувати такого вчителя за короткий цикл вищої освіти неможливо.
Навчати дітей, починаючи з першого ступеня освіти, повинні фахівці з вищою освітою – бакалаври та магістри, як це відображено в діючій Галузевій концепції розвитку неперервної педагогічної освіти (Наказ МОН України № 1176 від 14.08.2013). Тому треба передбачити для вчителя, що здійснює свою професійну діяльність на рівні початкової освіти, можливість одержання першого (бакалаврського) рівня та другого (магістерського) рівня вищої освіти з відповідною різницею в оплаті праці.
Слід розуміти, що освічене суспільство потребує високоосвіченого вчителя. Тільки вища освіта може забезпечити підготовку педагога такого рівня. Звичайно, педагогічні училища і коледжі також випускають хороших і добре вмотивованих фахівців, але рівень кваліфікації останніх все ж таки недостатній для здійснення педагогічних функцій в школах. Практичний досвід показує, що випускники педагогічних коледжів та училищ зазвичай спроможні лише правильно написати і відтворити конспект уроку. Для творчої педагогічної діяльності цього замало. Тому вони потребують додаткового навчання у ВНЗ для того, щоб стати висококваліфікованими вчителями навіть початкової школи. Найчастіше саме ці люди з базовою педагогічною освітою стають хорошими студентами педагогічних ВНЗ, де отримують інтегровані знання з різних напрямків науки та вдосконалюють педагогічні навички, займаються науково-дослідницькими проектами у галузі освіти. Не секрет, що вчитель початкової школи має знати в тисячу разів більше за учня 1-4 класу, для того, щоб формувати різнобічну особистість такого учня.
———
Назад